Yleistietoa pelin maailmasta

Yleistä

Savon Velhokoulut -liveroolipelien maailma on kuvitteellinen, suomalainen taikamaailma, johon on otettu vaikutteita tunnetuista kirjallisuudessa, elokuvissa ja tv-sarjoissa esiintyvistä taikamaailmoista ja lisätty hieman suomalaista kansanperinnettä sekä mytologiaa. Pelimaailmasta on tunnistettavissa samankaltaisuuksia esimerkiksi J.K. Rowlingin luomaan Wizarding World -taikamaailmaan (Harry Potter, Ihmeotukset) ja Jill Murphyn Noidista pahin -taikamaailmaan, mutta pelien maailma on silti aivan oma universuminsa. Esimerkiksi Harry Pottereissa tapahtuneet asiat ja niissä esiintyneet henkilöt eivät ole osa Savon Velhokoulut -pelimaailman historiaa.

Kuopion Taika-Akatemia -larppien tapahtumat sijoittuvat pelimaailmassakin siihen päivään, jolloin peli oikeasti pidetään, ellei erikseen toisin mainita. Kallaveden Taikaopisto -peleissä oikea ja pelissä oleva päivämäärä eivät välttämättä täsmää, mutta tästä mainitaan aina erikseen. Pelaamme kuitenkin nykyaikaista velhomaailmaa, ja myös tapahtumapaikat sijaitsevat pääsääntöisesti juuri siellä, missä ne oikeastikin sijaitsevat. Taikomattoman väestön Suomi on hyvin pitkälti sama Suomi, missä oikeastikin elämme.

Sanastoa

Velho: Ihminen, jolla on taikavoimia. Yleisimmin käytetty nimi kaikille taikavoimaisille ihmisille, olivat he mitä sukupuolta tahansa. Muualla päin Suomea ja etenkin taikomattomien keskuudessa voidaan myös käyttää nimityksiä noita tai taikuri, mutta Savossa käytetään pääasiassa velhoa.

Tokko: Ihminen, jolla ei ole taikavoimia. Muualla Suomessa käytetään myös nimeä marto, mutta Savossa yleisin käytössä oleva nimitys on tokko.

Taekki: Ihminen, joka on syntynyt velhosukuun, mutta jolla ei ole taikavoimia. Taikuuden perinnöllisyydestä ei ole tarkkaa tietoa, mutta yleensä taikovat vanhemmat saavat taikovia lapsia, joten taekit ovat melko harvinaisia.

Kummitus: Velhosta, jonka elämässä on jotain pahasti kesken hänen kuollessaan, voi tulla kummitus. Tarkkoja tietoja siitä kenestä ja miksi tulee kummitus, ei yleisesti tiedetä ja kummitukset kertovat hyvin vaihtelevia tarinoita omista kohtaloistaan. Kummitukset ovat sidottuja niihin paikkoihin, joissa ovat elämänsä aikana asuneet tai jotka ovat olleet merkityksellisiä heille. Kummitukset ovat aineettomia, he voivat kulkea esineiden ja seinien läpi, mutta useimmat heistä kulkevat silti oviaukoista vanhasta tottumuksesta. Kummitukset voivat suurin ponnistuksin esimerkiksi tiputtaa pöydällä olevan esineen lattialle tai muuten vaikuttaa fyysiseen todellisuuteen, mutta se vie heiltä voimia. Vain velhot voivat nähdä kummituksia.

Taikaolennot: Maailmassa on paljon olentoja, joilla on ei-taikoville yliluonnollisina näyttäytyviä kykyjä. Suurin osa taikaolennoista pyrkii välttelemään etenkin taikavoimattomia ihmisiä, mutta osa, kuten tontut, voivat asua hyvinkin läheisesti ihmisten kanssa, yleensä tokkojen sitä huomaamatta. Osa taikaolennoista voi olla vaarallisia, minkä vuoksi velhot yrittävät pitää niitä erillään taikavoimattomista tokoista.

Taikaministeriö: Suomen ylin taikaviranomainen. Pääpaikka sijaitsee Turussa, mutta sivutoimipisteitä on kaikissa suuremmissa kaupungeissa, myös Kuopiossa. Ministeriötä ja siten koko Suomen velhoväestöä johtaa taikaministeri. Ministeriön tärkein tehtävä on varmistaa taikuuden pysyminen salassa tokoilta, mutta sillä on myös runsaasti muita tehtäviä.

Kuopion Taika-Akatemia: Kuopion keskustassa sijaitseva koulu, joka tarjoaa velhouden perusopetusta nuorille velhoille. Koulu on Suomen velhoväestön keskuudessa tunnettu etenkin korkealaatuisesta taikajuomien opetuksestaan sekä taikamuotoilun oppiaineesta, jota ei juurikaan muissa kouluissa opeteta.

Kallaveden Taikaopisto: Etelä-Kuopiossa sijaitseva koulu, johon velhot voivat hakea opiskelemaan peruskoulutuksensa suoritettuaan. Koulussa on viisi eri koulutuslinjaa, joista valmistuttuaan velhot voivat mennä töihin tai hakea vielä jatko-opintoihin.

Kyöpeli: Taikaministeriön lainvalvontaosaston työntekijä, eli velhomaailman "poliisi". Kyöpelit huolehtivat velhoyhteisön turvallisuudesta, puuttuvat taikalakien rikkomiseen ja tarvittaessa vangitsevat kiellettyä pimeää taikuutta käyttävät velhot.

Parantaja: Taikavammojen ja -sairauksien sekä kirottujen ihmisten parantamiseen koulutettu velho. Vaikka lähes jokainen aikuinen velho osaa parantaa pienet haavat ja kolhut, alentaa kuumetta tai loitsia pois ärsyttävän yskän, parantajien taitoja tarvitaan vakavampien sairauksien ja vammojen hoitamiseen.