Koulun tuvat

Tuvista yleisesti

Vaikka valtaosa koulupäivistä vietetään oman ikäryhmän mukaisen luokka-asteen kanssa, tuvat ovat tärkeä osa koulua ja sen oppilaita. Ruokailujen aikana tupalaiset kerääntyvät yhteen oman pöytänsä ääreen vaihtamaan kuulumisia ja koululla järjestettävissä kisoissa edustetaan yleensä omaa tupaa. Jokaisella tuvalla on oma vastuuopettajansa, joka on yleensä itse aikanaan kuulunut samaan tupaan ja jakaa siten ne samat ominaisuudet kuin tupaan kuuluvat oppilaat.

Oppilaat ovat yleensä ylpeitä omasta tuvastaan ja sen vuoksi heillä usein nähdään oman tupansa värejä vaatetuksessaan, vaikka sitä ei millään tavoin koulun puolesta vaaditakaan. Ajoittaisista kisailuista huolimatta tuvat ovat hyvissä väleissä keskenään ja toisten tupien oppilaiden ominaisuuksia arvostetaan, kuten omiakin. Oppilaat ystävystyvätkin monesti myös eri tupiin kuuluvien kanssa.

Tuvan tunnus: saukko

Tuvan värit: sininen ja kulta

Tuvan elementti: vesi

Vikkelikot tunnetaan iloisina tyyppeinä, joilla on usein leikkisä ja jopa kepposteleva luonne. Vikkelikkojen tupaan kuuluvat toivottavat kaikki tervetulleiksi mukaan joukkoon ja yrittävät saada muut viihtymään. Vikkelikkojen joukosta löytyvät usein he, jotka nauttivat esillä olemisesta tai siitä, että he saavat muut nauramaan.

Vikkelikot voivat olla melko vauhdikkaita, eivätkä he aina osaa lopettaa ajoissa. He eivät tarkoita pahaa, mutta saattavat innostuksissaan viedä kepposensa liian pitkälle tai paljastaa vahingossa kuulemiaan salaisuuksia. Siitä huolimatta Vikkelikot ovat mukavaa seuraa ja heillä on yleensä laaja ystäväpiiri, johon kuuluu runsaasti myös muihin tupiin kuuluvia oppilaita.

Tuvan tunnus: joutsen

Tuvan värit: keltainen ja kulta

Tuvan elementti: ilma

Siipisipien tupaan valittuja yhdistää ennen kaikkea luovuus. Siipisipeistä löytyy monia taiteellisesti lahjakkaita, mutta myös idearikkaita keksijöitä sekä pohdiskelevia maailmanparantajia, jotka usein katsovat maailmaa omalla, luovalla tavallaan. Siipisipit viihtyvät yleensä parhaiten yksin tai samanhenkisten tyyppien kanssa, eivätkä suuret väkijoukot välttämättä houkuta näitä herkästi omiin ajatuksiinsa uppoutuvia persoonia.

Siipisipien rauhallisuus ja joskus jopa hitaalta vaikuttava olemus saatetaan tulkita väärin laiskuudeksi, vaikka oikeasti he ovat hyvinkin tuotteliaita ja keksivät usein ensimmäisenä ratkaisun ongelmiin. Siipisipit arvostavat persoonallisuutta ja rohkeutta olla oma itsensä, mikä monesti näkyy myös tupalaisissa itsessään.

Tuvan tunnus: poro

Tuvan värit: punainen ja kulta

Tuvan elementti: tuli

Sarvisen tupaan päätyvät yleensä he, jotka tietävät tavoitteensa ja pyrkivät määrätietoisesti niitä kohti. He voivat olla älykkäitä ja nopeasti oppivia oppilaita tai itsevarmoja persoonia, joilla on oma, vahva kiinnostuksen kohteensa. Sarvinen arvostaa kuitenkin aina itsensä kehittämistä, jopa kilpailuhenkisyyteen saakka. Sarvisten kaltaiset vahvat persoonat eivät aina sovi yhteen, joten Sarvinen saattaakin tulla parhaiten toimeen muihin tupiin kuuluvien oppilaiden kanssa.

Sarvisilla on joskus vaikeuksia heittäytyä mukaan hauskanpitoon ja ottaa rennosti, mutta toisaalta he saavat asioita tapahtumaan tehokkaasti ja ajallaan. Sen lisäksi Sarviset arvostavat rehellisyyttä ja hyviä käytöstapoja, joten he ovat yleensä pidettyjä luokkakavereita, vaikka eivät ehkä aina kaikkein riehakkainta seuraa olekaan.

Tuvan tunnus: karhu

Tuvan värit: vihreä ja kulta

Tuvan elementti: maa

Tärkeimpiä Karhunkäpäliä yhdistäviä ominaisuuksia ovat lempeä ja maanläheinen luonne, sekä rakkaus luontoa ja eläimiä kohtaan. Karhunkäpälät ovat luotettavia ystäviä ja heillä on suuri sydän. Jos joku on pulassa, Karhunkäpälät ovat yleensä ensimmäisenä tarjoamassa apua ja tukea. Vapaa-aikaansa Karhunkäpälät viettävät usein ulkona luonnossa tai hoitaen eläimiä, joita he tuntuvat ymmärtävän poikkeuksellisen hyvin.

Karhunkäpälät saattavat välillä murehtia liikaakin toisten puolesta, eivätkä välttämättä osaa pitää omia puoliaan. He ovat usein kiinnostuneempia muista asioista kuin opiskelusta, mikä saattaa näkyä heidän koulumenestyksessään, mutta Karhunkäpälät arvostavatkin enemmän luonnon ja kaiken elävän ymmärtämistä ja kunnioittamista kuin kirjaviisautta.