Yleistietoa koulusta

Kallaveden taikaopisto (KaTO) perustettiin vuonna 1900 Kuopion Hiltulanlahden Koivumäkeen, kun tarve paikallisesti koordinoidulle jatko-opiskelupaikalle nähtiin kasvavana. Opiston ensimmäinen rehtori, Mikael Hjalmar oli matkustellut ympäri pohjoismaisia velhokouluja ja kokosi näkemistään käytänteistä parhaat uuteen opistoonsa. Koulun tehtävänä on alusta saakka ollut tarjota laadukasta opetusta velhoille ikään tai aikaisempaan koulutustasoon katsomatta.

Alkuperäinen koulurakennus tuhoutui vuonna 1976, ilmeisesti karkuun päässeen tulikiroloitsun seurauksena. Vaikka myöhään illalla alkanut palo huomattiin lähes välittömästi, ei sen sammuttaminen onnistunut ja aamuun mennessä alkuperäisestä opintorakennuksesta oli jäljellä vain korjauskelvottomat rauniot. Nykyään opiston etupihalla sijaitsee enää yksi alkuperäisen koulurakennuksen peruskivistä, joka tarinan mukaan on niin taikavoimainen, että se selvisi tulikiroloitsusta vahingoittumattomana.

Uusi koulurakennus on uudenaikainen ja palvelee hyvin opiston nykyisiä tarpeita, ja vaikka opiston kummitukset yhä haikailevat alkuperäisten puutalojen tunnelmaa, nykyiset oppilaat arvostavat lämpimiä sisävessoja ja toimivaa ruokalaa.

Koivumäen luonnon monimuotoisuus erilaisten yrttien ja taikakasvien osalta oli runsas jo alunperin, ja yli vuosisadan mittaiset kasvatus- ja tutkimustyöt ovat tehneet siitä yhden Savon tiheimmistä taikakäyttöön soveltuvien kasvien keskittymistä. Opistolla tehdään opetustyön lisäksi edelleen myös tutkimustyötä kasvien ominaisuuksien ja uusien lajikkeiden kehittämisen saralla.

Pitkä ja kapea Hiltulanlahti, jonka rannalla Taikaopistokin sijaitsee, on tunnettu mitä moninaisimpien vesiperäisten taikaolentojen asuinsijana. Kallavedelle tyypilliset näkit ja vetehiset pitävät vesistöä säännöllisesti kotinaan, mutta alueella on päästy tutkimaan myös esimerkiksi harvinaisempia suomuhaukia, vesihiisiä ja haavruuvia. Opisto tekee säännöllistä yhteistyötä Puijon suojelualueen kanssa tutustuttaessaan oppilaitaan erilaisiin taikaolentoihin, niiden kohtaamiseen ja hoitoon.

Opistolla on mahdollista opiskella päiväopintoina tai asua opiston asuntolassa, mikäli opiskelija ei halua reissata opiston ja kodin väliä jatkuvasti. Asuntola-asuminen on usein myös liukuvaa niin, että intensiivisimpien kurssien (tai paljon valvomista vaativien tähtitieteen, pimeässä viihtyvien taikaolentojen tutkimisen tai muiden yökukkumista vaativien kurssien) aikana suurempi osa opiskelijoista viipyy kurssin ajan yhtäjaksoisesti opistolla.

Opiston perushenkilökunnan lisäksi opetusta tarjoavat monipuoliset vierailijat sekä muista opinahjoista, että eri asiantuntijat ympäri maata, joko kokonaisten kurssien tai yksittäisten luentojen muodossa. Koulun kurssitarjotin saattaa äkkinäisen silmään näyttää varsin sekavalta ja vaikeasti hahmotettavalta, mutta tästäkin syystä koulun opinto-ohjaajat tekevät tiivistä yhteistyötä oppilaiden kanssa.

Koulun nykyinen rehtori Angervo Ilminen toimi ennen rehtorin pestiään pitkään koulun opettajana, erikoistuen taikaopetuksen linjan opettamiseen. Pedagoginen suuntautuminen näkyy hänen tavassaan johtaa koulua, jonka opettajia kannustetaan jatkuvasti parantamaan erityisesti taitojaan kohdata oppilaat ja auttaa heidän opintopolullaan.