Yleistietoa koulusta

Kuten muuallakin maailmassa, myös Suomessa on taikavoimaisille ihmisille, eli velhoille, suunnattuja kouluja. Yksi näistä velhojen peruskouluista sijaitsee Kuopiossa, vanhassa puurakennuksessa Piispanpuiston laidalla, johon Kuopion Taika-Akatemia perustettiin vuonna 1885. Tarkempaa tietoa koulun historiasta löydät historia-sivulta.

Suomessa taikomaton väestö, savon murteella tokot, käyvät koulua arkipäivisin kotoa käsin. Velhomaailma omaksui tämän saman tavan, joten Taika-Akatemiallakin opiskellaan päivisin ja koulupäivän jälkeen mennään kotiin perheiden luokse. Vanhemmilla oppilailla on kuitenkin jonkin verran retkiä ja opintomatkoja, jotka saattavat kestää myös yön yli. Koulussa on myös muualla kuin Kuopiossa asuvia oppilaita, jotka tulevat kotoaan koululle siirtymäpaikkojen avulla.

Taika-Akatemialla ei opeteta äidinkieltä, matematiikkaa tai muita "tavallisia" aineita, joita tokkojen peruskoulussa opetetaan. Myös velhojen pitää kuitenkin osata esimerkiksi lukea ja laskea, joten velholapset aloittavat normaalin peruskoulun 7-vuotiaina yhdessä tokkolasten kanssa. Velhot käyvät osan kouluviikostaan normaalia peruskoulua ja osan Taika-Akatemiaa, ensin vain yhden tai kaksi päivää viikossa, sitten kolme tai neljä. 13-vuotiaana velhot saavat päättää, jatkavatko opintoja osittain peruskoulussa vai siirtyvätkö opiskelemaan kokonaan Taika-Akatemialle. Useimmat valitsevat Taika-Akatemian opinnot ja valmistuvat koulusta 18-vuotiaina, opiskeltuaan taika-aineita 12 vuotta.

Oppilaat käyvät oppitunneilla oman luokka-asteensa kanssa, joita on neljä: uudenkuun luokka nuorimmille oppilaille, kuunsirpin luokka jo hieman kokeneemmille, puolikuun luokka jo paljon oppineille ja täysikuun luokka koulun vanhimmille.

Uudet oppilaat jaetaan ensimmäisenä koulupäivänään tupiin, joita on myös neljä: Sarvinen, Siipisip, Karhunkäpälä ja Vikkelikko. Jokaisella tuvalla on omat vaakunansa, joissa on kuvattuna tuvan nimikkoeläin sekä tuvan väri. Tupiin jako tapahtuu lumotun taikapadan avulla. Tarkemmat tupien kuvaukset löydät tuvat-sivulta.