Larpin säännöt

Jokainen pelaaja ja aikuinen noudattaa seuraavia sääntöjä larpin aikana:

1. Toisia ei saa kiusata eikä satuttaa oikeasti. Jos pelaajaa alkaa harmittaa jokin muiden tekemä tai sanoma asia, hän sanoo siitä muille ja silloin toisten pitää muuttaa toimintaansa. Myös pelinjohdolle saa aina tulla sanomaan, jos toisten pelaajien toiminta harmittaa. Emme nimittele tai hauku muiden pelaajien tai hahmojen vaatteita, ulkonäköä tai nimeä!
  2. Toiset pelaajat otetaan mukaan leikkeihin ja seikkailuihin, eikä ketään jätetä syrjään, ellei hän sitä itse halua.
  3. Pelin ulkopuolella aikuisia totellaan, eikä koulun alueelta (rakennus ja sisäpiha) saa poistua ilman lupaa pelin aikana. Jos aikuinen sanoo pelin aikana "Offgame" ja sitten antaa jonkin käskyn, sitä tulee totella.
  4. Koulurakennusta ja pelissä olevia esineitä ei saa rikkoa! Mikäli jotain vahingossa hajoaa, siitä pitää tulla sanomaan aikuisille. Lähtökohtaisesti rikkoja korvaa hajottamansa omaisuuden.
  5. Pysytään pelin aikana pelin maailmassa ja hahmoissamme! Me kaikki tiedämme, etteivät jotkin pelissä olevat asiat ole totta, mutta pelin ajan me suhtaudumme niihin kuin ne olisivat totta. Eli vaikka taikaolennolla olisi todella hieno asu, hämmästele mieluummin hahmossasi miten hieno olento se on, älä kommentoi "onpa hieno asu!"

Larp-termejä

Larpeissa on joitakin vakiintuneita termejä ja sanoja, joista on hyvä osata seuraavat:

Alkubriiffi - loppubriiffi
Alkubriiffi on yhteinen kokoontuminen ennen peliä, jossa pelinjärjestäjä kertoo ohjeistaa vielä yhteisiä asioita, kertaa pelin säännöt sekä mahdollisesti esittelee tunnetuimmat hahmot. Alkubriiffin vastakohta on loppubriiffi, jollainen pidetään myös valtaosassa larpeista. Loppubriiffi on pelin päätyttyä tapahtuva yhteinen kokoontuminen, jossa palataan takaisin pelimaailmasta oikeaan maailmaan sekä keskustellaan muiden pelaajien kanssa pelistä ja sen tapahtumista.

Ingame - Offgame
Pelissä ja pelimaailmassa tapahtuvat asiat ovat ingame, eli hahmot reagoivat näihin tapahtumiin pelin sisällä. Pelin ulkopuolella tapahtuvat asiat ovat offgame, eli näihin asioihin reagoimme pelaajina, omina itsenämme. Esimerkiksi hahmo saattaa pelin aikana tehdä kepposen opettajille, joka tapahtuu siis ingame. Jos taas esimerkiksi pelaaja loukkaa oikeasti kätensä pelatessaan, se tapahtuu offgame ja hän tulee kertomaan siitä aikuiselle pelaajalle.

On myös erikseen ingame-säännöt ja sekä offgame-säännöt. Ingame-sääntöjä saa pelissä rikkoa, eli jos opettajanhuoneesta on kiellettyä varastaa karkkia ingame, pelaaja saa hahmonaan tehdä niin, mutta kiinni jäädessään hahmo joutuu vastaamaan seurauksista. Jos jokin on kielletty offgame, se tarkoittaa, ettei sääntöä saa missään nimessä rikkoa pelissä tai sen ulkopuolella. Offgame-sääntöjä ovat esimerkiksi aiemmin mainitut säännöt: ketään ei saa lyödä tai satuttaa tahallaan, eikä koulun alueelta saa poistua kesken pelin.

Kaikki säännöt käydään vielä yhdessä läpi ennen pelin alkua, joten näitä ei tarvitse osata ulkoa vielä tässä vaiheessa.

Pelinjohto / pelinjärjestäjä

Kaikki larpit vaativat ihmisen tai ihmisiä, jotka suunnittelevat ja toteuttavat pelitapahtuman. Pelinjohtajat, eli tuttavallisemmin PJ:t, ovat siis henkilöitä, joilta kannattaa kysyä peliin liittyviä asioita myös pelipäivän aikana.

Proppi, proppaus
Esimerkiksi pelaajan asu ja taikasauva ovat propeiksi kutsuttuja esineitä. Larppaajat puhuvat proppaamisesta, kun miettivät millaiset vaatteet hahmolla on, miten heidän hahmonsa pitää hiuksiaan, millaiset kengät he laittavat peliin tai miten koristelevat hahmonsa muistikirjan.

Peli alkaa!
Kun pelinjärjestäjä huutaa tämän huudon, peli alkaa ja pelaajat alkavat käyttäytyä kuten heidän hahmonsa käyttäytyisivät.

Peli päättyy!
Kun pelinjärjestäjä huutaa tämän huudon, peli loppuu!

Peli seis!
Jos pelin aikana sattuu vaaratilanne tai esimerkiksi syttyy tulipalo, ensimmäinen vaaratilanteen huomannut huutaa "Peli seis!", jolloin kaikki lopettavat pelaamisen ja jäävät kuuntelemaan pelinjärjestäjän ohjeita.