Larppaaminen


Mitä larppaaminen on?

Liveroolipelaamista (live action role play) eli larppaamista kuvaillaan usein improvisoiduksi näytelmäksi ilman yleisöä. Niissä onkin paljon samaa: jokaisella on oma roolihahmonsa, kellään ei ole valmiita vuorosanoja eikä larpin lopputulosta aina tiedetä etukäteen. Larpeissa ei ole yleisöä eikä katsojia, vaan kaikki paikalla olevat ihmiset ovat yleensä mukana pelissä.

Larppaaminen on kuitenkin paljon enemmän kuin vain näyttelemistä. Pelin aikana jokainen pelaaja eläytyy hahmoonsa ja pyrkii olemaan pelin ajan sellainen, kuin hänen hahmonsa on. Pelaaja voi oikeasti olla puhelias ja päättäväinen, mutta hahmo saattaakin olla luonteeltaan vaikka hiljainen ja epävarma, joten pelaaja yrittää pelin ajan olla hiljaisempi ja epävarmempi kuin hän oikeasti on. Larpin aikana hahmot sanovat ja tekevät asioita sen mukaan, mitä pelaajat päättävät heidän sanovan tai tekevän, kuitenkin kunnioittaen myös muita pelaajia ja heidän rajojaan. Larppi on tavallaan pelin mittainen seikkailu, jossa pelaajat pääsevät hyppäämään hahmoissaan erilaisiin maailmoihin ja tilanteisiin.

Larppaaminen yleistyy harrastuksena koko ajan - Tanskassa kevyt larppaaminen on lapsilla jo yleisempi harrastus kuin partio, ja Suomessakin on runsaasti eri-ikäisiä larppaajia. Larppaamisen aloittaminen ei katso ikää: voit tulla mukaan, olitpa 10- tai 60-vuotias! Larpatessa pääsee käyttämään mielikuvitustaan ja toimimaan yhdessä muiden pelaajien kanssa, eikä se vaadi mitään erikoisosaamista. Larppeja on monenlaisia: ne voivat kestää parista tunnista useampaan päivään, pelejä järjestetään hyvin erilaisilla teemoilla ja erilaisiin maailmoihin sijoittuen. Jokainen löytää varmasti itseään kiinnostavan larpin!


Mitä larppaaminen vaatii?

Ennen kaikkea kiinnostusta ja intoa kokeilla! Savon Velhokoulu -larpit on suunniteltu aloittelijaystävällisiksi peleiksi, eli kuka vain larppaamisesta kiinnostunut voi tulla mukaan. Pelinjohto neuvoo ennen pelin alkua, miten pelissä toimitaan ja mitä sen aikana voi tehdä. Pelissä on mukana myös avustajia, joiden hahmot ohjaavat toimintaa ja neuvovat, jos et tiedä mitä pitäisi tehdä. Mukana on myös paljon muita, jotka eivät ole aiemmin larpanneet, joten ei kannata turhaan jännittää. Jos taianomainen päivä velhojen koulussa kiinnostaa, tutustu näihin pelin kotisivuihin ja hae mukaan!

Larppaaminen ei vaadi tietynlaista luonnetta tai erikoisosaamista. Ei haittaa, vaikka olisit ujo tai hiljainen, jos vain uskallat lähteä kokeilemaan. Pelaamiseen sitoudutaan vain yksi peli kerrallaan, joten on helppo kokeilla, sopisiko harrastus itselle. Muutaman pelikerran jälkeen osaa yleensä sanoa, kiinnostaako larppaaminen harrastuksena. Osa ihastuu siihen samantien, ja jotkut voivat innostua siitä vasta myöhemmin.

Pelin aikana pelaajilla on päällään roolivaatteet eli propit, joiden hankkimisesta pelaajat vastaavat pääosin itse. Tarkempia, pelikohtaisia ohjeita proppautumisesta löydät kyseisen pelin sivuilta, mutta pääasiassa hahmon vaatteet voivat olla mitä tahansa, mikä omasta mielestäsi sopii hahmollesi. Kannattaa myös ottaa mukaan oma taikasauva, mutta pelinjohdolla on yleensä mukana muutama ylimääräinen lainattavaksi.

Huom. Kuopion Taika-Akatemia -larppien puolesta oppilashahmoille tarjotaan lainaan yhtenäiset kouluviitat, eli pelaajan tarvitsee huolehtia vain muista vaatteista. 


Mitä ennen pelipäivää tapahtuu?

Kuten yleensäkin larppeihin, myös Savon Velhokoulut -larppeihin haetaan mukaan täyttämällä ilmoittautumislomake, joka löytyy pelikohtaiselta ilmoittautuminen -sivulta. Ennen ilmoittautumislomakkeen täyttämistä kannattaa tutustua pelin kotisivuihin, etenkin tähän larppaamista käsittelevään ja kyseisen pelin käytännön toteutuksesta kertoviin sivuihin, että tiedät millaiseen peliin olet hakemassa mukaan.

Jos peliin osallistuminen kiinnostaa, kannattaa seuraavaksi miettiä, millaista hahmoa haluaisit pelata. Suosittelemme, että etenkin nuorimmat pelaajat täyttävät ilmoittautumislomakkeen yhdessä aikuisen kanssa, joka voi auttaa ideoimaan hahmoa lomakkeessa olevien kysymysten pohjalta. Jos peliin osallistuminen jännittää ja tuntuu, ettet halua kovin haastavaa hahmoa, kannattaa hahmolle toivoa samanlaisia ominaisuuksia kuin mitä sinulla itselläsi on. Silloin voit toimia hahmossasi pelin aikana aika lailla samoin, miten itsekin toimisit. Jos olet jo kokeneempi pelaaja tai haluat muuten haastetta, voit toivoa hyvinkin erilaista hahmoa, kuin millainen itse olet. Pelinjohto luo pelaajille hahmot melko lailla toiveiden mukaisesti, eli mitään suuria yllätyksiä ei pitäisi tulla.

Jos pääset mukaan peliin, sinulle lähetetään hahmokuvaus. Tuo kuvaus kertoo sinulle olennaiset asiat hahmostasi, kuten nimen, tuvan tai opiskelulinjan ja millainen hahmo on. Kuvauksen saatuasi tutustu siihen ja mieti sen jälkeen, millaisia vaatteita hahmosi tykkäisi käyttää. Saat itse valita, millaiset vaatteet laitat peliin. Jos pelissä ollaan ulkona, kannattaa myös miettiä vaatteiden säänmukaisuutta ja varustautua hyvillä kengillä, joissa jaksaa pelata. Tarvitset lisäksi taikasauvan, jonka voi tehdä itse, ostaa valmiina tai lainata vaikka kaverilta. Kannattaa myös ottaa mukaan jonkinlainen laukku tai reppu sekä muistiinpanovälineet (kynä ja vihko). Muihin yksityiskohtiin (hiukset, korut, mukana olevat esineet jne.) saat panostaa juuri sen verran kuin haluat!


Mitä pelipäivänä tapahtuu?

Kannattaa syödä kotona tukeva aamupala, että jaksat pelissä olevaan ruokailuun saakka! Tarkista ennen kotoa lähtemistä, että sinulla on kaikki tarpeellinen mukana ja saavu pelipaikalle ajoissa. Pelipaikalle saavuttuasi ilmoittaudu pelinjärjestäjille ilmoittautumispisteellä, josta sinut ohjataan eteenpäin ja neuvotaan, mihin voit jättää omat tavarasi, joita et tarvitse pelissä. Pelin aikana emme käytä puhelimia, eli ne säilytetään äänettöminä omien tavaroiden kanssa säilytystiloissa. Hyvästä syystä puhelinta voi pitää mukana taskussa pelin aikana, mutta tällöinkin äänettömänä.

Ennen pelinjohdon pitämää yhteistä ohjeistusta, alkubriiffiä, voit jutella muiden pelaajien kanssa pelistä ja hahmoista. Alkubriiffin yhteydessä pääset myös tutustumaan hahmosi tupa-/luokkakavereihin. Kun pelinjohto on pitänyt alkubriiffin, he vielä kertovat miten peli alkaa.

Kuopion Taika-Akatemia -larpit alkavat yleensä yhteisellä aamunavauksella, jonka jälkeen oppilaat lähtevät ensimmäisille oppitunneilleen lukujärjestyksen mukaisesti. Tuntien välissä on yksi pidempi evästauko ja lyhyempiä välitunteja. Tunneilla käydään lukujärjestyksen mukaan, jokainen oman ikäryhmänsä mukaisesti, ja välitunneilla pelaajat saavat päättää, mitä heidän hahmonsa tekisi. Tutkisiko hahmo koulun tiloja, yrittäisikö hän selvittää kummitusten salaisuuksia vai hengaisiko hän koulukavereiden kanssa? Jos tarjolla on seikkailuja ja mysteerejä, lähtisikö hahmo niihin mukaan?

Kallaveden Taikaopisto -larpeissa päivän kulku vaihtelee, mutta yleensä ohjelmassa on sekä oppitunteja, että vapaampaa ajanviettoa opiskelukavereiden kanssa, ruokataukoja unohtamatta. Olennainen osa näitä pelejä on myös hahmojen omien tarinoiden pelaaminen, eli luvassa on koulunkäynnin lisäksi draamaa ja hahmokohtaisia juonikuvioita, jos pelaaja haluaa sellaisia pelata.

Pelin aikana pelaaja toimii kuten hänen hahmonsa toimisi. Jos siis hahmosi on tunnollinen tai tiedonhaluinen oppilas, hän varmaankin joko viittaa ja vastaa opettajan kysymyksiin, tai kyselee itse opettajalta tarkennuksia asioihin. Jos hahmo on uhkarohkea tai erityisen hyvä taikaolentojen kanssa, hän on varmaan ensimmäisten joukossa menossa silittämään pelottavankin näköistä taikaolentoa.

Kannattaa muistaa, että pelistä saa eniten irti osallistumalla ja ottamalla muut mukaan, kyselemällä ja tutkimalla asioita, uskaltautumalla mukaan tarjolla oleviin seikkailuihin! Jos pelin aikana tuntuu sille, ettei tiedä mitä tehdä tai meinaat jäädä yksin, siitä kannattaa sanoa pelinjohdolle, niin voimme auttaa sinua pelin aikanakin.


Mitä pelin jälkeen tapahtuu?

Peli päättyy, kun pelinjohto huutaa "PELI PÄÄTTYY!". Sen jälkeen emme enää pelaa hahmoja, vaan olemme taas omia itsejämme. Kaikki kokoontuvat pelinjohdon ohjeiden mukaisesti yhteen tilaan, jossa käydään lyhyesti läpi mitä seuraavaksi tapahtuu. Pelin jälkeen voi olla lyhyt yhteinen loppubriiffi, lainassa olleet propit palautetaan ohjeiden mukaan oikeaan paikkaan, kiitetään pelikavereita ja kerätään kaikki omat tavarat mukaan. Pelipaikalta saa poistua sitten, kun pelinjohto antaa luvan.

Huom: pelaajia hakemaan tulleita vanhempia tai kavereita pyydetään odottamaan pelipaikan ulkopuolella, kunnes ovet avataan tai pelaajat laittavat viestiä, että sisään saa tulla.

Pelin jälkeen haluaa usein kertoa kaikesta hauskasta, mitä pelin aikana on tapahtunut ja mitä on tehnyt. Niistä voi jutella pelipaikalla muiden pelaajien kanssa ennen kotiinlähtöä tai kertoa kotona perheelle. Joskus voi myös surettaa tai harmittaa, kun kiva peli on ohi ja pitää hyvästellä hahmonsa tai sitten jostain pelissä tapahtuneesta asiasta jäi paha mieli. Näistäkin kannattaa tulla joko sanomaan pelinjohtajille tai kertoa kotona perheelle, eikä murehtia yksin. Pelin jälkeinen harmitus on tuttu tunne myös kokeneille larppaajille, joten pelinjohdolle voi rohkeasti tulla juttelemaan.

Pelin jälkeen pelinjohto voi laittaa sähköpostitse linkin palautekyselyyn. Kyselyyn vastaaminen auttaa pelinjohtoa kehittämään entistä parempia larppeja ja se on helppo kanava kertoa pelinjohdolle, millaisia pelejä toivoisit jatkossa olevan. Kannattaa siis vastata, jos suinkin mahdollista, tiedä vaikka toiveesi toteutuisi!


Larp-termejä

Larpeissa on joitakin vakiintuneita termejä ja sanoja, joista on hyvä osata ainakin seuraavat:

Alkubriiffi - loppubriiffi
Alkubriiffi on yhteinen kokoontuminen ennen peliä, jossa pelinjärjestäjä kertoo ohjeistaa vielä yhteisiä asioita, kertaa pelin säännöt sekä mahdollisesti esittelee tunnetuimmat hahmot. Alkubriiffin vastakohta on loppubriiffi, jollainen pidetään myös valtaosassa larpeista. Loppubriiffi on pelin päätyttyä tapahtuva yhteinen kokoontuminen, jossa palataan takaisin pelimaailmasta oikeaan maailmaan sekä keskustellaan muiden pelaajien kanssa pelistä ja sen tapahtumista.

Ingame - Offgame
Pelissä ja pelimaailmassa tapahtuvat asiat ovat ingame, eli hahmot reagoivat näihin tapahtumiin pelin sisällä. Pelin ulkopuolella tapahtuvat asiat ovat offgame, eli näihin asioihin reagoimme pelaajina, omina itsenämme. Esimerkiksi hahmo saattaa pelin aikana tehdä kepposen opettajille, joka tapahtuu siis ingame. Jos taas esimerkiksi pelaaja loukkaa oikeasti kätensä pelatessaan, se tapahtuu offgame ja hän tulee kertomaan siitä pelinjohdolle.

On myös erikseen ingame-sääntöjä ja offgame-sääntöjä. Ingame-sääntöjä saa pelissä rikkoa, eli jos opettajanhuoneesta on kiellettyä varastaa karkkia ingame, pelaaja saa hahmonaan tehdä niin, mutta kiinni jäädessään hahmo joutuu vastaamaan seurauksista. Jos jokin on kielletty offgame, se tarkoittaa, ettei sääntöä saa missään nimessä rikkoa pelissä tai sen ulkopuolella.

On myös olemassa käsite ifgame, joka tarkoittaa harmaata aluetta in- ja offgamen rajalla. Esimerkiksi yön yli kestävässä pelissä aamutoimet voivat olla ns. ifgame, eli periaatteessa hahmotkin tekisivät ingame aamutoimiaan, mutta toisaalta pelaajat proppautuvat samalla hahmoikseen, joka on offgame-toimintaa.

Pelinjohto / pelinjärjestäjä

Kaikki larpit vaativat ihmisen tai ihmisiä, jotka suunnittelevat ja toteuttavat pelitapahtuman. Pelinjohtajat, eli tuttavallisemmin PJ:t, ovat siis henkilöitä, jotka vastaavat pelin järjestämisestä ja toteutuksesta. Heiltä voi tulla kysymään peliin liittyviä asioita myös pelipäivän aikana.

Proppi, proppaus
Esimerkiksi pelaajan asu ja taikasauva ovat propeiksi kutsuttuja esineitä. Larppaajat puhuvat proppaamisesta, kun miettivät millaiset vaatteet hahmolla on, miten heidän hahmonsa pitää hiuksiaan, millaiset kengät he laittavat peliin tai miten koristelevat hahmonsa muistikirjan.

Myös pelipaikkaa propataan, eli lavastetaan pelimaailmaan sopivaksi.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita