Kallaveden Taikaopisto

Tärkeimmät tiedot pelistä


Torstai 31.8.2023

Kaikkien näiden Taikaopistolla viettämieni vuosien aikana olen todistanut monenmoisia tapahtumia. Ainahan sitä liemiä tehdessä loiskuu, eikä taikuutta opiskellessa pieniltä sattumuksilta säästytä, mutta tämä päivä yllätti minutkin. Tänään piti olla aivan kertakaikkisen tavallinen torstai koululla, mutta hyvänen aika, kuinka yllätyinkään avattuani huoneeni verhot! Lunta!

Eikä se ollut mitään keppostelumielessä tehtyä pientä lumisadetta taikasauvan kärjestä, ei todellakaan. Hetken jo kuvittelin, olenko tietämättäni nukkunut useamman kuukauden, koska näkymä ikkunasta koulun tiluksille oli kuin keskitalvella! Toivuttuani hetken näkymän aiheuttamasta pökerryksestä, päässäni alkoi risteillä tuhansia kysymyksiä. Päivänselvää oli, että tilanne oli katastrofaalinen, etenkin kun pian selvisi, etten ollut nukkunut tavallisia yöuniani pidempään, vaan jostain syystä koululle oli niinä yön tunteina saapunut talvi.

Voin vannoa käsi sydämellä itsensä taikaministerin edessä, etten ole koskaan pukeutunut sen nopeammin. Kiirehdin opettajainhuoneeseen, jonne arvasin henkilökunnan parhaillaan kerääntyvän hätäkokoukseen. Siinä missä aikaisin heränneet oppilaat olivat jo käynnistäneet naurunremakan säestämän lumisodan pihamaalla, henkilökunnan ilmeistä huomasi, että he kaikki olivat tilanteesta yhtä huolissaan kuin minäkin. Emmekä edes vielä silloin tienneet, millainen soppa tästä kaikesta vielä kehkeytyisi.


24.2.2024 pelattava peli sijoittuu ingame-ajankohdaltaan elokuun loppuun, jolloin lukukautta on eletty hieman alle kolme viikkoa ensimmäisessä pelissä olleen lukukauden avauksen jälkeen. Päivän piti olla aivan tavallinen koulupäivä, mutta yllättävä vuodenajan muutos koulun tiluksilla muuttaa suunnitelmia. Koulun henkilökunta pyrkii kyllä pitämään oppitunnit suunnitellusti, mutta miten hyvin tämä onnistuu, jää nähtäväksi.


Pelin tiedot tiivistetysti:

Pelin ajankohta: la 24.2.2023 klo 10.00-20.00

Pelipaikka: Pohjois-Savon Opisto, Kansanopistontie 32 Kuopio.

Ikärajat: K-15

Saavutettavuus: pelitilat ovat pääasiassa esteettömät.

Pelimaksu: 55€/pelaaja, Kuopion Roolipelaajat ry:n ja Mannun Vartijat ry:n jäsenille 50€/pelaaja. Mahdollisuus hakea alennettua pelimaksua, joka on 10€/pelaaja. Pelimaksun eräpäivä on su 21.1.2024, tarkemmat maksuohjeet lähetetään pelaajiksi valituille.

Hakuaika peliin: 4.-17.12.2023 (voidaan sulkea jo aiemmin, jos ilmoittautuneita enemmän kuin pelaajapaikkoja). ILMOITTAUTUMINEN ON SULJETTU 10.12.!

Pelin tiedotuskanavat: Discord ja sähköposti.

Ruokailu: pelin puolesta tarjotaan lounas ja kevyt päivällinen.

Proppaus: pelaajat hankkivat pääasiassa itse, katso ohjeet tämän sivun lopusta.


Pelin aikataulu (alustava)

09.00-09.45 Pelaajien saapuminen pelipaikalle.

10.00 Alkubriiffi (eli pelaajien ohjeistukset) ja muihin pelaajiin tutustuminen

11.00 Peli alkaa

12.30 Lounas

17.30 Päivällinen

19.00-19.30 Peli päättyy, jonka jälkeen lyhyt loppubriiffi

20.00 Pelaajat voivat poistua pelipaikalta


Pelipaikka

Pelipaikkana toimivat Pohjois-Savon Opiston tilat Hiltulanlahdessa, osoitteessa Kansanopistontie 32. Pelipaikka sijaitsee noin 12 kilometrin päässä Kuopion keskustasta. Opistolla on runsaasti parkkipaikkoja, paikallisliikenteen bussilla pääsee viiden minuutin kävelymatkan päähän pelipaikasta ja myös kimppakyytejä tulee todennäköisesti olemaan tarjolla. Majoitusta ei ole tarjolla pelin puolesta, mutta Opiston asuntolassa saattaa olla mahdollista yöpyä omakustanteisesti (70€/huone/yö, 2hlön huoneita), tämä mahdollisuus tarkentuu lähempänä peliä.

Peli tapahtuu pääasiassa sisätiloissa, mutta ellei säätila ole todella kylmä, pelaamme osittain myös ulkona. Varauduthan siis myös säänmukaisilla ulkovaatteilla.


Ikärajat

Peli on tarkoitettu yli 15-vuotiaille pelaajille, eli vuonna 2009 tai aiemmin syntyneille. Tätä nuoremmat voivat osallistua myöhemmin vuonna 2024 järjestettävään Kuopion Taika-Akatemia -larppiin.


Saavutettavuus

Pelipaikan sisätilat ovat esteettömät, kuten valtaosa pihastakin. Jollain tunnilla saatetaan liikkua pihapiirissä olevassa metsämaastossa, mutta tunteihin voi osallistua myös menemättä metsään. Muutoinkin pelin aikaiseen tekemiseen osallistumista voidaan soveltaa pelaajan rajoitteiden mukaan, otathan rohkeasti yhteyttä pelinjohtoon asian tiimoilta!

Pelin järjestäjillä ei ole mahdollisuutta järjestää yksittäiselle pelaajalle henkilökohtaista apua tai ohjausta pelin aikana, eli toivomme erityistä tukea tarvitsevien pelaajien osallistuvan peliin oman avustajansa kanssa. Henkilökohtaisten avustajien roolihahmo pelimaailmassa voidaan sopia joko hahmon avustajaksi tai toiseksi oppilaaksi sen mukaan, miten pelaaja haluaa. Jos pelaaja tarvitsee sairauden, vamman tai muun erityispiirteen vuoksi peliin henkilökohtaisen avustajan, ei mukaan tuleva avustaja maksa pelimaksua.


Pelimaksu

Pelimaksu on 55€/pelaaja, Kuopion Roolipelaajat ry:n tai Mannun Vartijat ry:n jäsenille 50€/pelaaja (jäsenyys tulee pystyä todistamaan voimassaolevalla jäsenkortilla).

Peliin on mahdollista hakea tuettua pelimaksua erillisellä lomakkeella (linkki samalla sivulla ilmoittautumislomakkeen kanssa). Tuettu pelimaksu on 10€/pelaaja. Tuetun pelimaksun paikkoja on vain muutama, emmekä voi taata, että paikkaa voidaan tarjota kaikille sitä hakeneille. Tuettu pelimaksu on tarkoitettu heille, jotka eivät muutoin pystyisi peliin osallistumaan. Toivomme siis, että paikkoja hakevat vain he, jotka sitä todella tarvitsevat.

Pelimaksut käytetään kokonaisuudessaan pelin järjestämiskuluihin, kuten pelipaikan vuokraan, ruokakuluihin, yhteisiin proppeihin ja oppimateriaaleihin. Kukaan pelinjärjestäjistä tai avustajista ei saa palkkaa tai muuta rahallista korvausta pelin järjestämisestä, eli järjestelyt hoidetaan vapaaehtoistyönä. Mikäli pelimaksuista jää ylijäämää, se käytetään seuraavan pelin järjestämiseen.


Hakuaika peliin

Peliin haetaan täyttämällä ilmoittautuminen -sivulta löytyvä ilmoittautumislomake. Hakuaika peliin on 4.-17.12., mutta mikäli ilmoittautumisia tulee todella paljon, saatamme sulkea ilmoittautumisen jo etuajassa. Ilmoitamme tästä pelin markkinointikanavissa. Myöhästyneitä lomakkeita ei oteta paikkojen jaossa huomioon, eli muistathan täyttää lomakkeen ajoissa!

ILMOITTAUTUMINEN ON SULJETTU 10.12., koska saimme reilusti enemmän ilmoittautumisia kuin peliin on tarjolla uusien pelaajien paikkoja.

Jos peliin hakevia pelaajia on enemmän kuin peliin pystytään ottamaan, suosimme ensisijaisesti aloittelevia sekä itä- ja pohjois-suomalaisia pelaajia. Tasatilanteessa tarvittaessa arvomme pelaajapaikat. 


Pelin tiedotuskanavat

Pelaajavalinta, hahmokuvaukset ja infokirje lähetetään pelaajille sähköpostitse, mutta muutoin pääasiallisena tiedotus- ja kontaktoitumiskanavana toimii pelin Discord-serveri. Suosittelemme pelaajia liittymään Discordiin, koska esimerkiksi hahmoryhmäkohtaiset päivitykset ja briiffit jaetaan siellä. Discordia voit käyttää veloituksetta nettiselaimen tai ladattavan sovelluksen kautta sekä tietokoneella, että mobiililaitteella. Kutsu pelin Discord-serverille lähetetään pelaajavalinta-sähköpostissa.


Ruokailu

Pelin aikana koulun ravintolassa tarjotaan lounas sekä kevyt päivällinen. Emme valitettavasti pysty huomioimaan kaikkien mieltymyksiä ja toiveita ruokien suhteen, joten kirjoitathan lomakkeeseen vain oikeat allergiat, joista on sinulle terveydellistä haittaa sekä selkeät erityisruokavaliot (esim. vegaani). Kahvia ja teetä on tarjolla omakustannehintaan koko pelin ajan, maksu ravintolan henkilökunnalle kortilla tai käteisellä.

Omia eväitä (esim. hedelmiä) saa ottaa peliin mukaan, jos sen kokee tarpeelliseksi. Huomaathan kuitenkin, että emme voi tarjota jääkaappisäilytystä tai lämmitysmahdollisuutta omille eväille! Oma juomapullo on myös hyvin suositeltava varuste mukaan otettavaksi.


Proppaus

Proppautuminen tarkoittaa laajasti sekä tapahtumapaikan lavasteita, että jokaisen osallistujan omia vaatteita, tavaroita tai muuta rekvisiittaa, joilla hahmoa ja larpin maailmaa tehdään eläväisemmäksi. Pelin järjestäjät huolehtivat tapahtumapaikan proppaamisesta, eli lavastamisesta, ja jokainen osallistuja huolehtii itse omat proppinsa. Tässä pelissä pakollisia proppeja ovat kaikilla velho-hahmoilla oma taikasauva ja oppilas-hahmoja pelaavilla lyhyt musta viitta. Mikäli sinulla on vaikeuksia hankkia näitä, kerro siitä pelinjohdolle, niin järjestämme ne sinulle lainaan.

Kallaveden Taikaopistossa opiskelijat saavat muuten pukeutua haluamallaan tavalla, mutta koulu edellyttää opiskelijoiden käyttävän koulupäivän aikana kyynärpäämittaista mustaa viittaa, jonka pelaaja voi hankkia itse tai lainata järjestäjiltä. Viitan tulee olla alla olevan ohjeistuksen mukainen:

  • Väri: musta (ei läpikuultava tai pitsinen kangas). Viitassa saa olla koristeita tai sen kankaassa hillittyjä kuvioita, mutta niidenkin tulee olla mustia. Viitan reunoissa voi olla mustaa pitsiä tai muita koristeellisia yksityiskohtia. Viitassa ei saa olla värillistä vuorikangasta tai koristeluja.
  • Viitan pituus: noin käyttäjänsä kyynärpäähän saakka.
  • Viitassa voi olla huppu tai kaulus, kunhan nekin ovat mustia. 
  • Viitan kiinnitysmekanismi voi olla lähes mitä tahansa, mutta vältetään värillisiä nauhoja.
  • Halutessaan viitalla voi tuoda esille esimerkiksi hahmon varallisuutta tai luonnetta, kunhan se noudattaa yllä mainittuja ohjeita. Järjestäjiltä saatavat lainaviitat ovat yksinkertaisia ja koristeettomia.

Viittaa lukuunottamatta oppilaiden vaatetus on vapaa. Se voi olla juuri niin velhomainen tai tokkomainen kuin pelaaja itse tahtoo. Pienilläkin asusteilla (erikoiset silmälasit, hattu, hansikkaat tai korut) voi tehdä tavallisestakin asusta velhomaisen. Jos pukeutumisen suhteen jokin mietityttää, niin kannattaa muistaa, että mielikuvitus ja "mieluummin överit kuin vajarit" -lause sopii tähänkin. Immersio siitä, että emme ole viettämässä tavallista koulupäivää tavallisessa koulussa, tulee myös osallistujien vaatetuksesta. Proppauksesta ei kuitenkaan tarvitse ottaa paineita.

Opettajille ja koulun muulle henkilökunnalle ei ole yhtenäistä vaatetusohjetta, vaan jokainen henkilökunnan pelaaja voi itse valita millaisissa vaatteissa hahmo tulee työpäiväänsä viettämään. Käytännönläheisten oppiaineiden opettaja varmasti myös pukeutuu käytännöllisemmin kuin teoreettisen aineen opettaja, mutta toki tämä riippuu myös hahmon persoonastakin. Velhomaisuutta saa tuoda esille pukeutumisessa niin paljon kuin pelaajasta hyvältä tuntuu: viitat, kaavut, suuret hatut, eriskummalliset yhdistelmät, mikä vain tuo eniten velhomaista tunnelmaa.

Jokaisella oppilaalla ja henkilökunnan jäsenellä tulee olla oma taikasauva, joka voi olla itse tehty, ostettu tai vaikka kaverilta lainattu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että keräilyesineiksi tarkoitetut, ns. Character wands -sauvat ovat usein helposti särkyvää materiaalia, eli sauva saattaa rikkoutua pelin tiimellyksessä. Pelimaailmassa sauva valitsee velhonsa, oikeassa maailmassa hahmokirjoittaja valitsee hahmon sauvan materiaalit sen mukaan, mitkä hahmolle sopisivat. Oikeasti sauva voi olla muutakin puuta tai materiaalia, mutta kestävyyteen kannattaa panostaa. Taikasauvoista ja niiden ingame-ominaisuuksista voit lukea tarkemmin Taikasauvat -sivulta.

Jos vaatteisiin ei kuulu sauvalle sopivaa taskua, kannattaa myös miettiä missä taikasauvaa on kätevä kantaa; holsterissa vyöllä, hiusnutturan kiinnikkeenä vai jotenkin muuten? Hahmoilla voi olla mukanaan jokin laukku tai reppu, mutta taikasauvan kaivaminen sieltä voi olla epäkäytännöllistä. Oppilailla on hyvä olla mukanaan jonkinlaiset muistiinpanovälineet, joten sen vuoksi jokin laukku tai reppu voi kuitenkin olla tarpeellinen.

Muistutuksena: hahmojen vaatteita, taikasauvaa tai muita proppeja ei arvostella pelissä eikä pelin ulkopuolella!

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita