Kallaveden Taikaopisto

Pelin säännöt ja mekaniikat


Yleiset säännöt

1. Pelitapahtumien aikana noudatetaan (todellisen) Suomen lakeja, sekä tervettä maalaisjärkeä. Tapahtumat ovat päihteettömiä, tupakointi on sallittu vain siihen osoitetulla paikalla.

2. Turvallisuus on aina etusijalla! Emme myöskään hyväksy syrjintää, kiusaamista tai häirintää missä muodossa pelaajien välillä.

3. Peleissä keskitytään erityisesti pelimaailmaan ja hahmoihin eläytymiseen, eikä peleissä ole tarkoitus "voittaa" ketään. Tunnelman luominen ja ylläpitäminen on kaikkien yhteisellä vastuulla, pelataan siis yhdessä ja luodaan peliä myös muille! Lisäksi kannattaa muistaa "suurimman draaman sääntö"; salaisuudet on tarkoitettu paljastettavaksi ja kahdenkeskiset tapahtumatkin kannattaa pelata julkisemmin, kuin ne oikeasti tapahtuisivat, koska se tuo enemmän pelattavaa kaikille.

4. Pyritään pelaamaan koko ajan ingame, ja offgame vain silloin, kun on oikeasti tarvetta.

  • Offgamen merkki on käsi nostettuna nyrkissä pään päälle.
  • Koska hahmot ovat ihmisiä, voidaan perustarpeet (syöminen, vessassa käynti jne.) hoitaa lähtökohtaisesti ingame. HUOM: tupakkapaikka on offgame-alue, eli siellä ei pelata.
  • Käytössä on myös ns. opt out -mekaniikka. Jos pelaaja haluaa poistua tai tulla tilanteeseen niin, etteivät muut hahmot kiinnitä siihen huomiota, pelaaja laittaa käden otsalleen varjostamaan silmiään. Tämä symboloi muille pelaajille, että hahmo liikkuu "ifgame"-tyyppisesti, eli hänen liikkeisiinsä tai poistumiseensa ei kiinnitetä huomiota, vaan muut ohittavat sen, että joku katosi tai ilmestyi. Asiaa ei siis kommentoida hahmossa mitenkään. Tämä mekaniikka mahdollistaa sen, että pelaaja voi poistua tilanteesta tai esimerkiksi saapua myöhässä tunnille ilman, että sitä tarvitsee selittää ingame mitenkään.
  • 5. Toisen omaisuutta ei saa oikeasti vahingoittaa ja jos niin sattuu käymään, pelaajat sopivat asian keskenään. Jos tulee hajottaneeksi pelipaikan irtaimistoa tai rakenteita, tulee asiasta ilmoittaa välittömästi pelinjohdolle. Rikkoja korvaa täysimääräisesti aiheuttamansa vahingon. Pelaajia ei ole vakuutettu pelin puolesta.

    6. Pelaajien odotetaan olevan rehellisiä omista rajoistaan ja viestivän niistä vastapelaajille esim. liikennevalo-mekaniikan avulla. Jokaisen tulee myös kunnioittaa toisten pelaajien rajoja ja toiveita tilanteen de-eskaloimisesta. Tilanteiden eskaloimiseen tulee olla molempien osapuolten suostumus.


Turvallisuus

Pelin turvallisuuteen liittyen on käytössä seuraavia tapoja/mekaniikkoja:

PELI SEIS

  • Jos pelin aikana syntyy oikea vaaratilanne, tämän huomannut pelaaja huutaa "PELI SEIS", jolloin peli keskeytyy ja kaikki pysäyttävät toimintansa toistaen huudon. Vaaratilanteesta tulee ilmoittaa välittömästi pelinjohtajille. Peli jatkuu vasta, kun pelinjohto antaa siihen luvan "PELI JATKUU".

TURVASANA

  • Jos pelitilanne syystä tai toisesta menee nopeasti yli pelaajan sietokyvyn, pelaaja sanoo "TURVASANA", jolloin vastapelaaja keskeyttää välittömästi kaiken toimintansa ja ottaa etäisyyttä turvasanaa käyttäneeseen pelaajaan. Tämän jälkeen pelaajat sopivat offgame, miten tilanteesta jatketaan. Tarvittaessa pyydetään paikalle joku pelinjohtajista.

LIIKENNEVALO-MEKANIIKKA

  • Pelin aikana on myös mahdollista kommunikoida vastapelaajan kanssa tilanteen etenemisestä käyttämällä "liikennevalo-mekaniikkaa". Liikennevaloiksi kutsutaan mekaniikkaa, jossa pelin aikana käytetään värejä (punainen, keltainen, vihreä) kommunikoimaan sitä, missä omat rajat menevät. Tilanteessa siis sanotaan väri (esim. punainen) ja vastapelaaja reagoi siihen alla olevien tapojen mukaan. Normaalissa keskusteluissa esiintyviä sanoja ei huomioida (esim. "sillä on punainen tukka").
  • Punainen tarkoittaa, että raja on ylitetty ja toisen pelaajan velvollisuus on lopettaa toimintansa ja pakittaa takaisin turvallisemmalle alueelle. (Erona "turvasanaan" se, että peli ei keskeydy, toinen vaan perääntyy. "Turvasanaa" käyttämällä peli pysähtyy pelaajien välillä ja jatkosta sovitaan offgame.)
  • Keltainen tarkoittaa, että nykyinen taso on hyväksyttävä ja tilanne voi jatkua, mutta sitä ei saa eskaloida pidemmälle.
  • Vihreä tarkoittaa, että pelaaja toivoo tilanteen eskaloituvan lisää. Tämä ei velvoita vastapuolta eskaloimaan tilannetta!
  • Liikennevaloja voidaan myös käyttää sen varmistamiseen, onko tilanne ok vastapelaajalle. Tällöin kysytään "väri?", johon vastapelaaja vastaa "punainen/keltainen/vihreä" sen mukaan, mille tilanne hänestä tuntuu.

Mallintaminen / pelimekaniikat

Mallintamisella tarkoitetaan larppien pelimekaniikkoja, joilla esitetään asioita, tilanteita tai tapahtumia mitä ei voida tai haluta tehdä oikeasti.

Taikominen

Vaikka pelaamme taikamaailmassa, pelinjohto ei saa taikasauvoja ja taikuutta oikeasti toimimaan, vaikka niin kovasti sitä toivoisimmekin. Pelissä olevaa taikuutta mallinnetaan siis yhteisesti sovituilla säännöillä. Koska taikuuden mallintaminen on melko haastavaa ja saattaa helposti tuntua vähän tökeröltä, pyrimme pelissä käyttämään taikuutta mahdollisimman vähän. Taikuuden käytön suhteen "less is more", eli käytetään taikuutta vain silloin, kun se saadaan tuntumaan toimivalta.

Tunneilla harjoiteltavista loitsuista opettaja kertoo, kuinka se toimiessaan vaikuttaa. Pelaaja voi nopeasti ilmaista loitsittavalle vastapelaajalle loitsun onnistumisen näyttämällä yhdestä kolmeen sormea ennen loitsimista (yksi sormi: loitsu ei toimi, kaksi sormea: loitsu toimii osittain, kolme sormea: loitsu toimii tarkoitetulla tavalla). Pyritään eläytymään loitsun vaikutukseen, mitä näyttävämmin pelaa sen hauskempaa kaikille!

Koulun ingame-säännöissä on kielletty toisten loitsiminen/kiroaminen oppituntien ulkopuolella, mutta jos pelaajan hahmo tällaiseen päätyisi, tulee käyttää joko niin kuvaavaa loitsusanaa (esim. "mykistys") tai kertoa offgame loitsun kohteelle, miten loitsu vaikuttaa. Lähtökohtaisesti loitsittavan hahmon pelaaja päättää, osuuko ja toimiiko loitsu.

Mitään pelissä olevia taikajuomia ei tule oikeasti juoda! Tunneilla taikajuomien vaikutuksen kertoo opettaja, muutoin taikajuomapullossa/-astiassa tulee olla offgame-peliohje, kuinka taikajuoma toimii. Taikajuomien antaminen toiselle ilman suostumusta on kielletty koulun ingame-säännöissä, ja tällaisesta on hyvä sopia myös offgame toisen pelaajan kanssa etukäteen. HUOM: hahmoilla voi olla mukanaan taikajuomia vain pelinjohdon luvalla.

Hahmon osaamistason näyttäminen

Pelaaja voi oppitunnilla viitatessaan näyttää joko yhtä sormea (huono/väärä vastaus) tai kolmea sormea (erinomainen vastaus) ilmaistakseen, miten perillä hahmo on käsiteltävästä aiheesta. Mikäli pelaaja ei näytä yhtään sormea vaan viittaa normaalisti, vastaus on geneerisen hyvä ja tilannetta pelataan opettajan pelaajan johdolla.

Kirjallisissa tehtävissä ei koskaan arvioida kirjoitusasua tai -virheitä. Tehtäviä kirjoittaessa saa joko kirjoittaa hahmon vastauksen omaa mielikuvitusta käyttäen tai vain kirjoittaa offgame-huomautuksena, miten hyvän/huonon vastauksen hahmo olisi kirjoittanut. Jos tehtävään on kirjoittanut jonkinlaisen ingame-vastauksen ja pelaaja ei ole maininnut offgame-huomautuksena, kuinka hyvä tai huono vastaus on, opettajaa pelaava arvioi vastauksen haluamallaan tavalla.

Fyysinen kontakti

Lähtökohta fyysisen kontaktin pelaamiselle on, että vastapelaajan rajoja tulee kunnioittaa eikä kenenkään tarvitse perustella omia rajojaan toiselle. Fyysisesti kontaktista tulee ensisijaisesti sopia aina etukäteen offgame pelaajien kesken, ja kannattaa huomata, että pelaajissa on myös alaikäisiä nuoria. Mennään siis aina terve järki ja toisten huomioiminen edellä, oli sitten kyseessä halaaminen tai nujakointi.

Läheisyyden osoittaminen

  • Toisen käsien ja olkapään koskettaminen, kädestä kiinni pitäminen, halaaminen, toisen "kainalossa" oleminen ja poskisuudelmat ovat pelin puolesta hyväksyttäviä tapoja läheisyyden osoittamisen suhteen, mikäli ne sopivat molemmille pelaajille. Intiimimpää kanssakäymistä ei pelissä toivota pelattavan edes mallinnettuna, eikä siihen olekaan pelin puolesta sovittuja mallinnuksia.

Konfliktit

  • Fyysiset yhteenotot pelataan aina etukäteen sovitusti ja hidastetusti näytellen, mikäli konfliktia ei saada selvitettyä millään muulla keinoin. Lyöntejä ei viedä perille saakka, mutta rinnuksiin voi kevyesti tarttua, mikäli siitä on sovittu etukäteen pelaajien kesken.
  • Sauvoilla käytäviä kaksintaisteluja ei käydä koulun tiloissa eikä koulupäivän aikana, ellei kyseessä ole tuntisisältöön kuuluva harjoitus. Pelaajat voivat sopia, että hahmot tapaavat koulun jälkeen jossain ja selvittävät välinsä loitsien, mikäli kokevat sen hahmoille sopivaksi tavaksi selvittää välinsä.
  • Suositaan pääasiassa sanallisia yhteenottoja, joiden suhteen tulee huomioida, että haukkumasanat ja muu herjaaminen kohdistuu hahmoon, ei pelaajaan ja tämän ominaisuuksiin.
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita